Allmän data – Spelutveckling
Hem > Utbildningar >Allmän Data
För dig som har ett intresse av att vilja lära dig om spelutveckling, speldesign och programmering. Som vill lära dig grunderna om datorer, nätverk, operativsystem, hårdvara och mjukvara.
Om du väljer att läsa ett andra år kommer du att fördjupa dina kunskaper inom vald disciplin (programmering, design, grafik, ljudteknik) inom spelutveckling och använda dig av agila utvecklingsmetoder.
Målsättningar
- Ge dig grundläggande kunskaper inom spelutveckling.
- Fördjupa dina datorkunskaper gällande både hård- och mjukvara
- Lära dig använda spelverktyg (t,ex. Unity)
- Kan ge dig grundläggande behörighet för högskolestudier och vissa särskilda behörigheter.
Profilämnets delar
- Spelutveckling
- Speldesign
- Programmering (C#/Python)
- 2D grafik och animering
- Kunskap om gränssnitt
- Programvaruutveckling
- Agila metoder
- Datorn uppbyggnad och komponenters uppgifter
- Hantering av interna och externa nätverk
- Grundläggande kunskaper operativsystem (Linux)
Gymnasiegemensamma ämnen/Tillvalsämnen
- Du ges möjlighet att läsa gymnasiegemensamma ämnen för att uppnå behörighet för vidare studier. Dessa innefattar svenska, engelska, matematik, natur-, samhälls-, historia- och religionskunskap
Utbildningens längd: 1 år med start på höstterminen
Kurstyp: Behörighetsgivande kurs (Allmän kurs)
Kurstid hösttermin: 26 augusti – 20 december 2024
Kurstid vårtermin: 7 januari – 30 maj 2025
Ansökan öppnar våren 2025
Kursansvariga / Kontaktuppgifter
Tobias Lidzén
Tim Grödem
E-post: spelutveckling@axevalla.fhsk.se
Expedition
Telefon: 0511-26970
VÅRA UTBILDNINGAR HOS STUDENTUM.SE